برگزاری نشست هیئت‌مدیره استقلال | شهریاری نماینده تام‌الاختیار هلدینگ خلیج‌فارس در استقلال استقلال و داستان تکراری زمین تمرین یزدانی – قاسمپور، فعلا منتفی است صادقی، اولین جداشده پرسپولیس در پایان فصل سید بندی مسابقات جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ مشخص شد | ایران در سید یک پخش زنده بازی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین سخندان: مسئولان استان برای نجات فوتبال خراسان رضوی پای کار بیایند نتیجه و ویدیو خلاصه بازی پاری سن ژرمن و لی‌هاوره| پسران انریکه نمی‌بازند نتیجه و ویدیو خلاصه بازی چلسی و استون‌ویلا| پوچتینو همچنان در برزخ پرسپولیس به مشهد منتقل می شود؟ نقره فرنگی کار مشهدی در جام تختی زوج حسینی- خداداد در کادرفنی خوشه طلایی پخش زنده بازی النصر و الخلیج در لیگ عربستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین درگیری محمد صلاح با کلوپ | ماجرای اختلاف در لیورپول چه بود؟ + فیلم بیرانوند بازی با سپاهان را هم از دست می‌دهد؟ محمد طاهری: ایران از تایلند سرتر است| میزبان ۱۰ هزار تماشاگر دارد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و وستهم در لیگ برتر انگلیس | تداوم ناکامی‌های کلوپ انتقاد درخشان از اوسمار| چنین باختی را به خاطر ندارم
سرخط خبرها

۴ بخت المپیک ایران پرید!| تصمیم عجیب کمیته بین‌المللی المپیک

  • کد خبر: ۵۲۱۲۸
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
۴ بخت المپیک ایران پرید!| تصمیم عجیب کمیته بین‌المللی المپیک
حذف کاراته و اضافه‌شدن حرکات موزون، تصمیم عجیب کمیته بین المللی المپیک بود که کاملا به ضرر ایران است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ حذف کاراته از رشته‌های ورزشی المپیک قطعا مهم‌ترین خبر روز گذشته ورزش جهان بود. این اتفاق، اما به‌صورت مستقیم عملکرد کاروان ایران در این رقابت‌ها را نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. کاراته ایران در سال گذشته نشان داد توان کسب ۴ سهمیه را در این رشته دارد. در‌حالی‌که با تعویق یک‌ساله المپیک توکیو این مسابقات در تابستان‌۲۰۲۱ برگزار می‌شود، اما المپیک پاریس طبق همان برنامه از‌پیش تعیین شده در تابستان‌۲۰۲۴ برپا خواهد شد.
 
در‌همین‌راستا در جلسه هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک که روز گذشته برگزار شد، درباره وضعیت همه رشته‌های حاضر در این رویداد تصمیم‌گیری شد. برخی رشته‌ها حذف و برخی اضافه شدند و تغییرات زیادی هم در میزان سهمیه‌های رشته‌های مختلف به وجود آمد. ثابت‌ماندن سهمیه‌های کشتی شاید خوش‌حال‌کننده‌ترین خبر برای ورزش ایران بود، اما از‌سوی‌دیگر کاهش سهمیه‌های وزنه‌برداری و البته حذف کاراته از المپیک پاریس خبر‌های بدی برای ایران به حساب می‌آیند.

حرکات موزون اضافه شد، کاراته حذف!

حضور ۴ رشته جدید به نام‌های اسکیت‌بورد، سنگ‌نوردی، موج‌سواری و رقص یا همان حرکات موزون برای حضور در المپیک‌۲۰۲۴ پاریس توسط کمیته برگزاری این بازی‌ها تأیید شد. بدین‌ترتیب رشته کاراته که در المپیک‌۲۰۲۰ توکیو حضور خواهد داشت، نتوانست دومین حضورش در المپیک را تجربه کند؛ رشته‌ای که ورزشکاران ایرانی جزو مدعیان کسب مدال در آن هستند و حذف آن به ضرر ورزش ایران به حساب می‌آید.

کشتی، تکواندو و جودو بدون تغییر

طبق جدول اعلام شده از‌سوی کمیته بین‌المللی المپیک، تعداد وزن‌های رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی، تکواندو و جودو بدون تغییر در این رقابت‌ها برگزار خواهد شد. بر‌این‌اساس در کشتی آزاد رقابت‌ها کماکان در ۶ وزن ۵۷، ۶۵، ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵‌کیلوگرم و در کشتی فرنگی نیز شاهد رقابت کشتی‌گیران در وزن‌های ۶۰، ۶۷، ۷۷، ۸۷، ۹۷ و ۱۳۰‌کیلوگرم خواهیم بود. در رشته تکواندوی مردان نیز رقابت‌ها همچنان در وزن‌های ۵۸-، ۶۸-، ۸۰- و ۸۰+ کیلوگرم و در بخش زنان نیز در وزن‌های ۴۹-، ۵۷-، ۶۷- و ۶۷+ کیلوگرم برگزار خواهد شد. در رشته جودو و در بخش مردان رقابت‌ها همچنان در ۷ وزن ۶۰-، ۶۶-، ۷۳-، ۸۱-، ۹۰-، ۱۰۰- و ۱۰۰+ کیلوگرم و در بخش زنان نیز در ۷ وزن ۴۸-، ۵۲-، ۵۷-، ۶۳-، ۷۰-، ۷۸- و ۷۸+ کیلوگرم برگزار می‌شود.

کاهش تعداد وزنه‌برداران المپیکی

وزنه‌برداری در جهان در سال‌های اخیر به‌خاطر دوپینگ‌های پرتعداد با یک رسوایی مواجه شده و به‌همین‌دلیل بار‌ها عنوان شده است که در خطر حذف از المپیک قرار دارد. با وجود قوانین سختگیرانه فدراسیون جهانی و کاهش سهمیه کشور‌هایی که در یک دهه اخیر سابقه دوپینگ داشتند، بازهم IOC تصمیم گرفته که سهمیه وزنه‌برداری را کاهش دهد. وزنه‌برداری در المپیک توکیو ۷ وزن در بخش مردان و ۷ وزن در بخش زنان داشت که اکنون به ۵ وزن در بخش مردان و ۵ وزن در بخش زنان کاهش پیدا کرد. وزن‌های جدید المپیک بعدا اعلام می‌شود. همچنین در مجموع وزنه‌برداری ۱۹۶ سهمیه در المپیک توکیو داشت که تعداد سهمیه‌های آن به ۱۲۰ سهمیه در المپیک پاریس رسید.

دوومیدانی و ژیمناستیک کاهش داشتند، سنگ‌نوردی افزایش

برنامه و مواد رشته‌های مختلف المپیک‌۲۰۲۴ اعلام شد که مطابق با آن تعداد سهمیه‌های دوومیدانی در ۲ بخش زنان و مردان نسبت به المپیک‌۲۰۲۰ کاهش پیدا کرده است. به‌این‌ترتیب ۸۳ سهمیه مردان و ۷ سهمیه زنان کم شده است. از‌سوی‌دیگر در ژیمناستیک هم سهمیه‌ها کاهش داشته و از عدد ۳۲۴ سهیمه المپیک توکیو به ۳۱۸ سهمیه در پاریس رسیده است.
 
در کل ۱۸ مدال به ورزشکاران توزیع خواهد شد که ۹ مدال در بخش مردان و ۹ مدال در بخش زنان خواهد بود. اما رشته تازه‌وارد سنگ‌نوردی که در توکیو اولین حضور در المپیک را تجربه می‌کند، در پاریس با افزایش سهمیه مواجه شده است. در المپیک توکیو تعداد ورزشکاران ۴۰ نفر بوده که بر‌این‌اساس تعداد ورزشکاران در رشته سنگ‌نوردی المپیک پاریس‌۲۰۲۴ با افزایش ۲۸‌نفری به عدد ۶۸ رسیده است.

رسیدن به برابری جنسیتی در پاریس

مشارکت ۵۰‌درصدی بانوان در این رویداد بالاخره عملی می‌شود؛ اتفاقی که چند‌سالی است در دستور کار کمیته بین‌المللی المپیک قرار گرفته و در پاریس به آن تحقق می‌بخشد. این در‌حالی است که بانوان ۴۸.۸‌درصد از جمعیت ورزشکاران حاضر در المپیک‌۲۰۲۰ توکیو را تشکیل می‌دهند، اما برای رویداد ۴ سال آینده این حضور با افزایش مواجه شده است. البته در‌مجموع هم تعداد ورزشکاران به ۱۰۵۰۰ نفر کاهش پیدا می‌کند. این رقم در مقایسه با المپیک توکیو ۵۹۲ نفر کاهش خواهد داشت. همچنین رشته‌های میکس از ۱۸‌به‌۲۲ در مقایسه با المپیک توکیو افزایش پیدا می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->